Pohádka o čápech a božské vodě, kterou sepsal podle vyprávění dávných cizozemských kronik Karel Dommorský
Milé děti, povím vám pohádku o tom, co se stalo v jedné
zemi, daleko od Čech, Moravy i Slezska. Byl jednou jeden čáp. Přiletěl odkudsi
ze sousední země a usadil se právě v té zemi, která je tak daleko od Čech,
Moravy a Slezska. A ten čáp si tam tak nějak normálně létal, opravoval každý
rok svoje hnízdo, staral se o potomky, a když viděl něco k snědku, tak to
snědl, jako to všichni čápi dělají. A protože potravu sháněl v místech, kde si sháněli
potravu i ostatní ptáci a dokonce i některá zvířata nelétavá, občas mu něco
uteklo, nebo mu někdo něco sezobl či sežral zrovna před nosem, lépe řečeno,
před zobákem. A on měl zlost, stejně jako mívají zlost všichni čápi, kterým
někdo něco sežere přímo před zobákem, či dokonce za zadkem. Ale ten čáp brzy
zjistil, že místní čápi jsou chytří a už dávno se domluvili za mírné všimné s faráři
a biskupy, preláty a kardinály, aby ti pravidelně promluvili s Pánembohem a
svatým Petrem, aby jim z nebes seslali vždycky nějaký ten vydatnější déšť. A když
skutečně pořádně zapršelo, stála voda dlouho na polích a čápi tam taky stáli,
svýma dlouhýma nohama po kolena ve vodě a vesele lovili všechno, co voda
vyhnala z doupat a úkrytů. Ale menší ptáci a dokonce i některá zvířata
nelétavá, ti všichni měli na takovém poli vody a starostí až nad hlavu, protože
v takové záplavě utřeli zobáky a tlamičky, neb by se jinak utopili. A tak
tedy i ten náš čáp, stejně jako ostatní místní čápi, začal taky chodit za
faráři, preláty, biskupy a tak dále a taky vždycky přinesl nějaké to všimné,
aby podpořil pravidelné deště právě v místech, kde hnízdil. A tak na to ti čápi
a faráři a biskupové a... no prostě všichni ti zainteresovaní byli za dlouhá léta
zvyklí, že v celé zemi pršelo jen tam, kde to potřebovali čápové. Jinde byl
stále větší suchopár, ptáci tloukli zobáky o ztvrdlou zem, z obojživelníků
se stávali obyčejní plazi a přírodovědci dokonce objevili několik ryb, které se
geneticky nechaly modifikovat na obojživelníky. A jen čápi se v té zemi
měli pořád líp a líp. Protože čápi jsou chytří. Ale ten náš čáp si jednou
všimnul, že faráři a biskupové a... však víte kdo, chtějí stále větší "všimné" a
přitom ty dohody s Pánembohem a svatým Petrem čím dál víc odbývají. A když mu
jednou v jeho regionu skoro týden ani nekáplo, ten čáp se naštval a řekl
si, že by se mohl obejít bez všech farářů, biskupů, prelátů a kardinálů a mohl
by si to s Pánembohem a svatým Petrem domluvit přímo sám. A měl by tak zajištěný
pravidelný déšť a ještě by ušetřil. Tak začal studovat na teologické fakultě v Pilsenu
(což je město daleko od Čech) a protože byl pilný, stejně jako mnoho farářů a biskupů
před ním, tak se mu taky, jako jim, povedlo vystudovat za necelý rok a on sám,
protože měl nejen posvěcený diplom, ale byl taky chytrý a měl dost peněz, tak se
stal brzy farářem. A začal si sám s Pánembohem a svatým Petrem domlouvat
pravidelný déšť tam, kde potřeboval a kolik potřeboval. Jenže to se samozřejmě
přestalo líbit nejen farářům, biskupům, prelátům a kardinálům, kteří přišli o
část svého všimného, ale taky ostatním čápům. Ti totiž začali závidět našemu
čápovi, že on právě na všimném ušetří, zatímco oni ne. A navíc se jim zdálo, že
déšť v působišti tohoto čápa je častější, delší a vydatnější a čápovy děti
silnější, vypasenější a jeho hnízdo pevnější a úhlednější a čápova družka
(protože čápi manželky nemají, a to ani tehdy, když čáp není farářem), tak
nějak hezčí a snad dokonce mladší, než ty jejich. A tak mu tedy ti ostatní čápi
záviděli a chtěli mít taky pořád víc deště, ale ono to nešlo. Pánbůh měl totiž
přesný seznam všech farářů a těch dalších důležitých osob, a podle toho svatý
Petr přiděloval déšť. A na každého toho posvěceného potentáta vyšla přesně
stanovená část dešťových srážek. Taky na čápa - faráře. A tak, zatímco každý
ten farář či biskup musel ze svého přídělu podělit deštěm více čápů, ten náš
posvěcený měl celý příděl pro sebe. A tak se mu dařilo dobře i tehdy, když si
ostatní čápi museli sem tam utrhnout od zobáku, neb jejich příděl byl třeba
právě pokrácen nějakým tím božským rozmarem, kdy si Pánbůh usmyslil, že deště
bude míň, protože i ten malý ptáček potřebuje občas něco žrát a tak nemůže mít
věčně vody až nad hlavu a je tedy třeba udělat občas trochu sucha. Bůh byl
totiž divný a nechápal, že kdyby bylo pořád vody nad hlavu, malí ptáčkové by se
utopili, nebo by nakonec umřeli hladem a sucho by vůbec nebylo třeba dělat,
mohl by být pořád jenom déšť a vody nad hlavu - tedy pro čápy jen po kolena.
Asi Pánaboha nějak navedl svatý František z Assisi, protože František je
takový trochu infantilní (po česku dětinský) milovník ptáčků a krmí dokonce i
městské holuby, přestože ti pak serou na církevní památky. Ale Pánbůh měl pro
Františka pro tu jeho prostoduchost trochu slabost, a tak došlo občas i na ta
sucha. Čímž tedy ti řádní a spořádaní čápové trpěli a strádali. A k tomu
všemu ještě ten náš čáp, který svůj příděl nikomu dělit nemusel a když i
náhodou pustil kapku vody také někomu jinému, tak jenom za tučné odstupné. Což
se ostatním čápům už vůbec nelíbilo a tak začali u farářů a biskupů a dalších
posvěcených osob toho čápa očerňovat a nosili všimné už ne na vodu, ale na to,
aby Pánbůh tomu posvěcenému čápovi sebral posvěcení a diplom z pilsenské teologické
fakulty, aby se hezky čáp musel vrátit zase mezi ně, ty obyčejné čápy, a pěkně
zase musel, jako oni, se všimným za faráři, biskupy, preláty a kardinály.
Protože všichni čápi si mají být rovni a mají vyčnívat nad ostatní ptáčky, ale
ne jeden nad druhého! Takže ti čápové nejdřív očerňovali u farářů, u biskupů, prelátů
i kardinálů, ale ono se to nějak míjelo účinkem. Církevní potentáti dál brali
všimné, dál orodovali v nebi a malí ptáčci měli dál vody a starostí nad
hlavu. Jenže potom čáp-farář kdesi řekl, že ti ostatní čápové faráře a další posvěcené
potentáty tak trochu uplácejí, aby ti malí ptáčci měli vody až nad hlavu a
čápové jen po kolena. A to neměl dělat, protože ty ostatní čápy to naštvalo
ještě víc, než občasné sucho. To tak, aby na nich někdo nenechal pírko suché! A
tak začali všude na oplátku rozhlašovat, že to on - ten posvěcený čáp vlastně
ten déšť ukradl, protože si ho nezaplatil přes faráře a preláty, biskupy a
kardinály, ale zařídil si ho rovnou u Pánaboha a možná se dokonce modlí jinak,
než se modlí ostatní a vlastně tím Pánaboha i ostatní čápy, faráře, biskupy,
preláty, kardinály a vlastně taky všechny ty malé ptáčky dočista podvedl. A
určitě může nejen za deště, ale i za sucha a je to lump, kterého je třeba
odsvětit a zbavit diplomu z fakulty v Pilsenu a to hned, dřív, než
z něj Pánbůh třeba udělá biskupa, nebo nakonec, nedejbože! kardinála. To
by pak mohli mít faráři, biskupové a podobní činitelé menší moc a řádní čápové
míň deště. Jenže ony ty pomluvy mezi malými ptáčky moc nefungovaly, protože
ptáčkové měli už plné zobáčky té věčné vody až nad hlavu a čápům a farářům a
dalším zasvěceným, kteří se celého toho obchodu s deštěm účastnili, už po těch
mnoha propršených rocích nevěřili. Proč taky věřit čápům, že se změní a
přestanou si kupovat deště, když by z toho vůbec nic neměli, že ano? A
proč věřit farářům, biskupům, prelátům a kardinálům, že přestanou brát všimné a
nebudou už chodit nikoho přemlouvat, aby seslal trochu deště sem anebo
tam, když by z toho ani oni nic neměli? To by ti malí ptáčci museli být
buď naprosto mladí a bez zkušeností, případně trpět zapomnětlivostí, či být nenapravitelní
optimisté, nebo úplní blbci.
A jak vlastně ta pohádka skončila, milé děti? To vlastně vůbec nikdo neví, protože ona ještě vůbec neskončila. A ať už jednou skončí tak, nebo tak, věřte, že malí ptáčkové budou mít nejspíš vody a starostí pořád nad hlavu. Alespoň všude tam, kde budou čápové a s nimi faráři, biskupové a preláti či kardinálové. Ať už bude nějaký čáp farářem, nebo jen obyčejným čápem.
A to je bezútěšný závěr pohádky o čápech a božské vodě, ze které možná neplyne vůbec žádné poučení, ale zcela určitě z ní taky neplyne žádná zábava. Tak na tu pohádku, děti, raději rychle zapomeňte, zalezte hluboko pod peřinku a spěte, ať se vám nezdají škaredé sny o čápech a božské vodě.